המחקר שפרץ את הדרך ל-ABA

בחודש אוגוסט 2010 הלך לעולמו, בגיל 83, ד"ר אייבר לובאס, הפסיכולוג הנודע מקליפורניה שפיתח את הגישה הטיפולית באוטיזם הידועה כיום כ-ABA. לובאס, פרופסור לפסיכולוגיה באוניברסיטת קליפורניה (UCLA), היה החוקר הראשון שהציע שניתן לטפל בלקות האוטיסטית ואף לקדם באופן משמעותי את האוטיסטים בתפקודים שונים.

העבודה שלו זכתה לתשומת לב גדולה ביותר בשנת 1987, עת הוא פרסם את המחקר פורץ הדרך שלו "הגישה ההתנהגותית ותפקוד אינטלקטואלי וחינוכי נורמלי בילדים אוטיסטים צעירים". במחקר כתב ד"ר לובאס שלאחר שעות טיפול רבות, ילדים אוטיסטים מסוימים הצליחו לתפקד באופן קרוב ביותר לנורמה בבית ובכיתות לימוד רגילות.

לובאס השתמש בעקרונות של הגישה ההתנהגותית, ובדק כיצד טיפול פרטני בילדים אוטיסטים ושימוש בטכניקות מעצבות התנהגות מוביל אותם לשיפור תפקודי ניכר. הוא בנה תכנית עבודה אינטנסיבית לילדים בגיל הרך, בטענה שמספר רב של שעות לימוד ביום, תוך חזרה על החומר הנלמד באופן רציף, תקדם באופן משמעותי את המטופלים ותביא אותם לתפקוד בתחום הנורמה. לובאס הראה במחקריו שילדים שחוו למידה אינטנסיבית השיגו תוצאות טובות יותר מכאלו שלמדו באופן לא אינטנסיבי.


התוצאות עליהן דיווח ד"ר לובאס במחקר שלו היו כדלקמן:

קבוצה ראשונה ובה 19 ילדים אוטיסטים קיבלה (כל ילד בקבוצה) 40 שעות שבועיות של טיפול התנהגותי. התוצאות הראו ש-9 ילדים מן הקבוצה (48%) התקדמו לתפקודים נורמליים; 8 ילדים אחרים (42%) מוקמו בכיתות ללקויות למידה; ואילו 2 ילדים נוספים מוקמו בכיתות של ילדים אוטיסטים. כלומר, 17 מ-19 ילדים שיפרו באופן ניכר את תפקודיהם.

קבוצה שנייה ובה 19 ילדים קיבלה (כל ילד בקבוצה) רק 10 שעות של טיפול התנהגותי בשבוע. בקבוצה הזו, רק ילד אחד סיים כיתה א' רגילה, בעוד שיתר 18 הילדים מוקמו בכיתות של לקויות למידה.

הקבוצה השלישית, קבוצת ביקורת ובה 21 ילדים, לא קיבלה כלל טיפול התנהגותי. כל הילדים הנ"ל מוקמו בהמשך בכיתה לליקויים חמורים.

המחקר של ד"ר לובאס הוכיח ש-40 שעות שבועיות של טיפול מביאות לתוצאות חיוביות המראות על התקדמות הילד. הלימוד צריך להיעשות באופן אינטנסיבי ואישי בהתאם לכל ילד.

תשע שנים מאוחר יותר (1996), קיבלה שיטת העבודה המבוססת על ההתערבות ההתנהגותית גושפנקא מארגון הבריאות העולמי שפרסם דו"ח בעניין. הדו"ח קבע כי עבודה אינטנסיבית בגישה המבוססת על ההתערבות ההתנהגותית נחשבת ליעילה ותורמת רבות להפחתת אפקט האוטיזם על ילדים. לגישה זו קוראים ABA.