בניית תכנית וצוות טיפול ABA

הקמת צוות עבודה בגישת ABA ו\או צוות שילוב הוא נושא מורכב בו נדרשת כל משפחה לקבל החלטות לא פשוטות במספר תחומים. כמה מהנושאים המרכזיים עימם מתמודדות משפחות שהחליטו להקים צוות מטפל בגישת ABA\צוות שילוב הם:

• אבחון הילד- מנחה התוכנית בודק (מאבחן) מה הילד יודע ומסוגל לעשות ומה לא, מגדיר עם ההורים את מטרות התכנית הטיפולית וכותב את תכני העבודה.

• היקף העבודה- האם לעבוד כל היום בבית או לשלב בין מסגרת חינוכית בבוקר (מיוחדת או רגילה) לבין עבודה בגישת
ABA אחר הצהריים; היקף שעות העבודה.

• השגת צוות איכותי- השגת מנחה ומטפלים מקצועיים שיוכלו לעבוד באופן רציף ושוטף עם הילד ויעשו כמיטב יכולתם על מנת לקדם אותו.

• היבט תכני- מנחה התוכנית קובע את נושאי התוכנית בתיאום עם ההורים. הנושאים נקבעים בהתאם ליכולות הילד והיעדים אליהם נשאף לקדם את הילד.

• ארגון סביבת עבודה- סידור החדר בו הילד גר וארגונו לטיפול. יש לארגן שולחן עבודה וכסאות; ציודים שונים (צעצועים, משחקים, כלי כתיבה וציוד רישום-קלסר וטפסים ועוד); מצלמת וידאו לתיעוד חלק מן השיעורים, דבר המאפשר בקרה על עבודת הילד והגורם המטפל (מנחה התוכנית צופה בקלטת ומעביר משוב למטפל ולהורים). במקביל, ארגון מתחמים נוספים בבית והיערכות לטיפול גם מחוץ לבית. בשילוב: התארגנות לעבודה במסגרת של גן או כיתה.

• שיבוץ לוח זמנים שבועי- חלוקת זמני עבודה בין המטפלים השונים; קביעת ישיבות צוות חודשיות להחלפת דעות לגבי העבודה שנעשתה ונושאי העבודה החדשים המוכנסים לתוכנית.

• היבט כלכלי- קביעת היקף שעות העבודה השבועיות בהתאם למסגרת הכלכלית שיכולה המשפחה להעמיד לטובת התוכנית. היבט זה כולל גם גיוס כספים מן הרשויות שונות ומעמותות המסייעות בכך ורכישת ציודים שונים עימם תוכל להתקיים העבודה.